TROYEROVO NÁMESTIE A ZÁKLADNÁ UMELECKÁ ŠKOLA V STUPAVE
URBANISTICKÁ KOMPOZÍCIA
Predmetné územie má ambíciu stať sa kvalitným verejným priestorom pre všetkých obyvateľov. Centrálna poloha v kontexte mesta a existujúce atraktory ako potok, kultúrne centrum a vzrastlá vegetácia predstavujú limity pre tvorbu vitálneho mestského verejného priestoru. Návrh definujú tri základné zóny - park, námestie, škola, ktoré nadväzujú na existujúce východiská.
Adícia drevín a vegetácie ku súčasnej skladbe stromov pri potoku Mláka napomáha vytvoriť mestský park, ktorý svojou polohou podčiarkuje “zelenú” líniu naprieč mestom. Symetrická čelná fasáda kultúrneho centra s monumentálnym nástupom determinuje rozptylový priestor a variabilnú plochu námestia. Uvažovaná zmena charakteru trhu podporuje návrh v kvalite riešenia verejného priestoru námestia ako aj parku. Prostredníctvom dostavby Základnej umeleckej školy ku historickému objektu Troyerovej kúrie je dosiahnutý “kláštorný” charakter tohto kultúrno - edukačného objektu, ktorý má komunikovať s námestím a parkom, a zároveň vytvárať intímny priestor “rajského dvora”. Vytvorením obslužnej komunikácie na východnej strane je saturovaná potreba parkovacích miest pre ZUŠ a ponechaný priechod.
FUNKČNO-PREVÁDZKOVÝ KONCEPT
Navrhnuté zóny funkčne definujú riešené územie a zároveň tvoria čitateľné mestské priestory v súčasnosti neregulovaných plochách.
NÁMESTIE ako nositeľ demokratických hodnôt predstavuje multifunkčný priestor, na ktorom je možné usporadúvať koncerty, jarmoky, vianočné trhy alebo dočasné umelecké inštalácie. Do námestia je orientovaný okrem existujúceho vstupu z kultúrneho centra aj vstup do školy. Hranu námestia dotvára jednoduchá konštrukcia trhu, ktorého upravená forma umožňuje väčšiu interkaciu medzi kultúrnym domom, námestím ako aj parkom.
PARK má svojím charakterom formovať priestor, ktorý je pobytový, tranzitný a zároveň umožňuje organizovať menšie kultúrno-spoločenské akcie. Doplnenie stromov prispieva k lepším mikroklimatickým podmienkam daného prostredia a podporuje myšlienku posilnenia významu línie potoka Mláka.
ŠKOLA. Dostavba školy ku Troyerovej kúrii vytvára kompaktnú štruktúru hmôt. ktorá komunikuje s okolím, ale zároveň poskytuje dostatočne inkluzívnym prostredím pre potreby výučby alebo prezentácie.
ETAPIZÁCIA ÚZEMIA
Návrh riešenia ponúka etapizáciu variovateľným spôsobom, ktorá v každej svojej fáze postupne dotvára koncept riešenia Troyerovho námestia.
Jasné vymedzenie verejných priestorov na hlavný priestor námestia a parku so vzrastlou vegetáciou definuje podobu budúceho námestia . Zmena pomeru spevnených a nespevnených plôch predstavuje zlepšenie kvality prostredia a vytvorenie mestotvorných priestorov pre voľnočasové aktivity obyvateľov.
Objekt Základnej umeleckej školy pozostáva z dvoch subetáp - rekonštrukcie Troyerovej kúrie a dostavby dvoch nových pavilónov, ktoré poskytujú dostatočnú plochu pre potreby kapacít školy. “Kláštorným” usporiadaním môže škola fungovať aj introvertne, počas realizácie okolia. Prípadne je možná aj samotná etapizácia jednotlivých pavilónov.
Nová konštrukcia trhoviska pomáha k čitateľnosti verejných priestorov a otvoreniu celého riešeného územia. Podporuje prepojenie parku pozdĺž potoku Mláka a aktivuje západnú plochu kultúrneho centra, čím je vytvorený kontinuálny priestor parku od Mlynskej po Kúpeľnú ulicu.
PROGRAMOVÁ SCHÉMA ZUŠ
Hlavný vstup do objektu orientovaného do námestia je umiestnený v novotvare, ktorý pôdorysnou stopou kopíruje zadnú časť traktu Troyerovej kúrie. Objekt slúži ako foyer pre vstup pre všetky školské odbory, pre vstup sály a otvorený priestor slúži aj ako miesto pre výstavy. Transparentná fasáda ponúka priehľady z námestia do vnútorného átria a neuzatvára školu voči okoliu. V objekte kúrie (severné krídlo) je umiestnené zázemie školy a dramatický odbor. V južnom krídle sa nachádza multifunkčná sála prístupná z foyer a tanečný odbor. Oboje typologické prevádzky využívajú celú výšku objektu. Východne krídlo plní funkciu učební na dvoch nadzemných podlažiach. Prevádzkové usporiadanie spája odbory, ktoré sú príbuzné a je ich priestorové potreby je v čase možné spájať alebo deliť.
Jednotlivé odbory fungujú ako samostatné pavilóny a ich spoločným menovateľom je exteriérový komunikačný trakt vo vnútornom dvore, ktorý vytvára ťažiskový priestor átria. Napojenie interiéru na vonkajšie priestory generuje množstvo možných scenárov pre výučbu a kultúrne podujatia. V južnej časti sa nachádza podzemné podlažie, ktoré slúži ako sklad pre sálu a technické zabezpečenie objektov.